fbpx

UBAA jij ook al? Krijgen wat je wilt – zonder geruzie

Hoe je krijgt wat je nodig hebt

Vind je het lastig om relaxed te presteren aan de top? Dan ken je vast de UBAA niet!

Want UBAA helpt je te krijgen wat je wilt – zonder geruzie.

In deze blog ontdek jij wat UBAA is. En vooral: hoe UBAA'en helpt om je doelen en resultaten te bereiken zonder frustraties, stress en getob.

Ja zeggen, nee doen

Om je groen en geel te ergeren… Afspraken die niet nagekomen worden. Terwijl je overduidelijk bent geweest en je collega, klant of leverancier dus precies wist wat hem te doen stond. En dan doet hij het niet en laat hij ook nog eens niets van zich horen. Wat een… (leef je uit op de puntjes).

Of misschien doet je collega, klant of leverancier het wel, maar niet op tijd. Of niet juist, niet volledig of niet betrouwbaar. Dan zit jij met de fouten, klachten en andere gebakken peren. Die je vervolgens allemaal zelf mag oplossen, want van die ander kun je niet op aan.

Terwijl het heel goed anders kan door te UBAA'en!

Woorden die werken

"Ik UBAA, jij UBAA't, wij UBAA'en."

Grote kans dat jij dit werkwoord niet kent, want je leert het niet op school. Noch staat het in de Dikke Van Dale of op Wikipedia, terwijl het daar zeker een plek verdient.

De kracht van UBAA

UBAA is een van de krachtigste lessen die ik de deelnemers aan mijn leiderschapsprogramma 'Meer Succes, Minder Stress' en bedrijfsprogramma's 'Excelleren Met Je Team' leer. Zo krachtig zelfs, dat UBAA'en bij deze ambitieuze directeuren, managers en ondernemende professionals een heus werkwoord wordt.

  • UBAA werkt bevrijdend in je denken, durven en doen, doordat je er open en eerlijk mee kunt uitspreken wat je wilt, verwacht of nodig hebt.
  • Vervolgens helpt UBAA je in het bespreken van wat jij van anderen verwacht én wat zij van jou kunnen vragen of verlangen.
  • Daarna is UBAA je behulpzaam in het SMART afspreken, waardoor het voor alle betrokkenen klip en klaar is wie wat wanneer en waarom doet.
  • Ten slotte maakt UBAA aanspreken op het uitblijven van resultaten, kwaliteit en voortgang een fluitje van een cent, omdat feiten en concreet waarneembaar gedrag het continue wederzijdse onderwerp van gesprek zijn.

Iedereen kan UBAA'en

Klinkt de kracht van UBAA je als muziek in de oren? Dan heb ik nog meer goed nieuws!

Iedereen kan UBAA'en ongeacht de branche waarin je werkt, het aantal jaren dat je jouw functie uitvoert of de grootte van jouw team of organisatie is. En wie het nog niet kan, mag het snel leren. Want UBAA'en is leuk en effectief – zeker in een voorbeeldfunctie als de jouwe.

UBAA je mee?

UBAA is een acroniem (letterwoord). Het staat voor de vier stappen om effectief met een ander in gesprek te gaan, zodat je krijgt wat je wilt – zonder geruzie.

UBAA jij ook al? Krijgen wat je wilt – zonder geruzie.

Het leuke is: als jij ermee begint, volgen je collega's, klanten en leveranciers vanzelf. Evenals je gezin, familie en vrienden.

De vier stappen van UBAA

  1. Uitspreken: ik zorg ervoor dat de ander weet wat ik belangrijk vind of nodig heb.
  2. Bespreken: ik zorg ervoor dat ik weet hoe de ander tegenover mijn belang of nood staat.
  3. Afspreken: ik maak afspraken met de ander over het dienen van mijn belang of nood.
  4. Aanspreken: ik spreek de ander aan op het dienen van mijn belang of nood.

Samen vormen de stappen een UBAA-ronde. Hieronder laat ik je zien hoe je ze toepast.

Stap 1: Uitspreken

  1. Breng je boodschap in de vorm van een krachtige IK-boodschap.
    • Uit een persoonlijke wens of behoefte (in 'pijn' of 'fijn').
    • Verkondig een algemeen belang, nut of noodzaak.
  2. Geef een korte, heldere argumentatie in ervaring, feiten of logica.

Stap 2: Bespreken

  1. Vraag de ander naar zijn begrip van de boodschap en WAT hij van jouw boodschap vindt.
  2. Vraag door, vat samen en creëer draagvlak voor je boodschap (het WAT).
  3. Laat de ander jouw belang, nood of argumentatie herhalen of vraag hem zijn begrip van jouw WAAROM samen te vatten.
  4. Creëer commitment op het gemeenschappelijke in WAT je deelt en WAAROM je dat deelt.

Stap 3: Afspreken

  1. Vat het gemeenschappelijke samen in WIJ, WAT en WAAROM.
  2. Doe een voorstel over toepassing of uitvoering van de boodschap.
  3. Check de reactie van de ander op dit voorstel.
  4. Luister actief, vraag door en vat samen, totdat er akkoord is over het vervolg.
  5. Maak SMART afspraken over het vervolg: WIE doet WAT, WANNEER, WAAR en HOE.

Stap 4: Aanspreken

  1. Verwoord de SMART afspraak: Op datum x hebben wij met elkaar afgesproken dat... (HOE, WAT EN WAAROM).
  2. Benoem de feiten en het concreet waarneembare gedrag in de opvolging van de afspraak.
  3. Praat in zintuigelijke waarneming: Ik ZIE, HOOR, RUIK, PROEF, VOEL (TAST)....
  4. Vat het gemeenschappelijke en/of onderscheidende in de opvolging ten opzichte van de afspraak samen.
  5. Check deze samenvatting bij de ander en vraag hem om toelichting of aanvulling.
  6. Verbind het besprokene aan de opvolging van de afspraak, trek conclusies en koppel er consequenties aan.

NB Na punt 6 hierboven begint een nieuwe cyclus van uitspreken, bespreken, afspreken en aanspreken.

Maximaal drie UBAA-rondes

Na elke vier stappen kun je een nieuwe UBAA-ronde beginnen. En omdat fouten maken menselijk is, geef je elkaar drie UBAA-rondes de kans om de afspraken na te komen.

In de tweede ronde volg je niet alleen de stappen, maar bespreek je ook wat de consequenties zijn als de afspraken weer niet worden nagekomen.

Werkt UBAA altijd?

Ja, UBAA werkt altijd, zelfs als de ander niet meewerkt.

Dat betekent dat je na drie rondes compleet hebt afgerekend met frustraties, stress en getob. Worden de afspraken na drie rondes nog niet nageleefd? Dan is duidelijk dat het gedrag van de ander een eigen keuze is. En dus gelden de consequenties!

Spreek je uit!

Om geheel in UBAA-stijl te blijven, spreek ik je nu graag aan om je over UBAA uit te spreken.

Vraag en antwoord

Heb je vragen over deze blog? Of wil je jouw ervaringen met (niet) UBAA'en delen? Laat dan hieronder jouw reactie achter en ik antwoord persoonlijk.

Doe mee met mijn interactieve, online Masterclass

Stap nu uit jouw vicieuze cirkel van alsmaar harder werken, waardoor je tijd en energie krijgt voor jezelf en ontspannen excelleert aan de top. In slechts één uur krijg jij weer grip op je werk en leven. Meld je nu aan voor de interactieve, online Masterclass 'Succes Zonder Stress'.

Aanmelden Masterclass 'Succes Zonder Stress'

Exclusief 1 op 1 sparren

Wil je liever direct persoonlijk met mij in gesprek, zodat 0% overuren, 25% productiever en 100% leven jouw relaxte werkelijkheid wordt? Klik hier om jouw Doorbraaksessie te boeken en we spreken elkaar binnenkort.

4 reacties

  1. Jouw uitleg is sterk eenzijdig, allen vanuit wat ik wil en niet vanuit wat de ander wil. Op die manier wint de verbaal sterkste, of degene met de meeste uitstraling of macht en KAN de ander gefrustreerd achterblijven. Bekijk het liever vanuit twee kanten:
    Uitspreken: ik zorg ervoor dat de ander weet wat ik belangrijk vind of nodig heb EN ik zorg er voor dat ik weet wat de ander belangrijk vind of nodig heeft
    Bespreken: ik zorg ervoor dat ik weet hoe de ander tegenover mijn belang of nood staat EN ik zorg ervoor dat de ander weet hoe ik tegenover zijn belang en nood sta.
    Afspreken: we maken afspraken over het dienen van onze belangen of noden
    Aanspreken: ik spreek de ander aan op het dienen van mijn belang of nood en ik laat mij aanspreken

    1. Beste René, dank je wel voor je reactie. Ik denk dat onze zienswijzen prima samen kunnen en dat je dat ook in jouw reactie verwoordt. Waar jij en ik een onderscheid maken is wat we waar in welke fase doen. Mijn Uitspreken start met duidelijk, kort en bondig uitspreken wat je nood is of wat jij belangrijk vindt en daarna ga je meteen over naar fase 2 Bespreken. In die fase ga je het gesprek met de ander aan om te zien hoe hij of zij erin staat, wat hij of zij belangrijk vindt, nodig heeft, enzovoorts. In deze fase is het heel goed mogelijk dat het uitgesprokene in de eerste fase geen opgeld meer doet, genuanceerd mag worden, een extra dimensie krijgt of noem maar op. Daarna kunnen de derde en vierde fase doorlopen worden: Afspreken en Aanspreken.

      Waarom ik er dan voor kies om met 'ik' te beginnen en niet met de ander? Omdat iemand een nood heeft of iets belangrijk vindt en daar aandacht voor wil krijgen. In dat geval is het niet effectief om eerst naar de ander te gaan of een 'wij'-uitgangspunt te hanteren, omdat je niet weet hoe de ander erin staat en of er überhaupt een 'wij' is. Door te starten vanuit de 'ik' zorg je er in ieder geval voor dat de nood of het belang dat je hebt, helder op tafel komt en dat daar vervolgens een goed gesprek over gevoerd kan worden, waarbij alle betrokkenen hun zegje kunnen doen. Wie op deze wijze UBAA't zal 'de wapens' die jij in je tweede zin vermeldt niet nodig hebben. Mocht een ander die tentoonspreiden dan heb ik andere oefeningen om daar assertief mee om te gaan, zodat de 'eenzijdigheid' waar jij beducht voor bent niet zegeviert.

  2. je UBAA komt net op tijd, een klant met een klacht over een tuin van vorig jaar. Ooit samen een besluit tot materiaal genomen op basis van prijs en flexibiliteit, en nu valt dat tegen en ligt de bal plots bij mij. Even een UBAAtje van maken 😉 en dan natuurlijk kijken hoe we samen tot een oplossing kunnen komen 😉

    1. Wat leuk dat de blog zo goed op tijd komt, Anita. Succes met het UBAAtje maken en het gesprek met je klant. Jullie komen er met deze voorbereiding vast en zeker met de beste oplossing uit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vind meer tips en artikelen

Zoek

Categorieën

Basis voor succes
Eigen verantwoordelijkheid
Samenwerken
Stress
Transparant communiceren
Verzuim & nalatigheid
Direct contact