fbpx

UBAA jij ook al? Krijgen wat je wilt – zonder geruzie

Hoe je krijgt wat je nodig hebt

Vind je het lastig om relaxed te presteren aan de top? Dan ken je vast de UBAA niet!

Want UBAA helpt je te krijgen wat je wilt – zonder geruzie.

In deze blog ontdek jij wat UBAA is. En vooral: hoe UBAA'en helpt om je doelen en resultaten te bereiken zonder frustraties, stress en getob.

Ja zeggen, nee doen

Om je groen en geel te ergeren… Afspraken die niet nagekomen worden. Terwijl je overduidelijk bent geweest en je collega, klant of leverancier dus precies wist wat hem te doen stond. En dan doet hij het niet en laat hij ook nog eens niets van zich horen. Wat een… (leef je uit op de puntjes).

Of misschien doet je collega, klant of leverancier het wel, maar niet op tijd. Of niet juist, niet volledig of niet betrouwbaar. Dan zit jij met de fouten, klachten en andere gebakken peren. Die je vervolgens allemaal zelf mag oplossen, want van die ander kun je niet op aan.

Ja zeggen, nee doen? Dat schiet niet op! Beter om het dan maar zelf te doen – denk je. Een lelijke vergissing. Want door zelf te doen wat een ander nalaat, ben jij in gebreke.

Je verzuimt te doen wat effectief is en daardoor bezorg je jezelf extra werk en overuren. Ook word je er moe van, geïrriteerd en chagrijnig. En wat te denken van alle lichamelijke en geestelijke klachten, waardoor je je verre van fit voelt en arbeidsongeschiktheid van de stress op de loer ligt?

Terwijl het heel goed anders kan door te UBAA'en!

Woorden die werken

"Ik UBAA, jij UBAA't, wij UBAA'en."

Grote kans dat jij dit werkwoord niet kent, want je leert het niet op school. Noch staat het in de Dikke Van Dale of op Wikipedia, terwijl het daar zeker een plek verdient.

De kracht van UBAA

UBAA is een van de krachtigste lessen die ik de deelnemers aan mijn leiderschapsprogramma 'Meer Succes, Minder Stress' en bedrijfsprogramma's 'Excelleren Met Je Team' leer. Zo krachtig, dat UBAA'en bij deze ambitieuze directeuren, managers en ondernemende professionals een werkwoord wordt.

UBAA werkt bevrijdend in je denken, durven en doen, doordat je er allereerst open en eerlijk mee kunt uitspreken wat je wilt, verwacht of nodig hebt. Vervolgens helpt UBAA je in het bespreken van wat jij van anderen verwacht én wat zij van jou kunnen vragen of verlangen. Daarna is UBAA je behulpzaam in het SMART afspreken, waardoor het voor alle betrokkenen klip en klaar is wie wat wanneer en waarom doet. Ten slotte maakt UBAA aanspreken op het uitblijven van resultaten, kwaliteit en voortgang een fluitje van een cent, omdat feiten en concreet waarneembaar gedrag het continue wederzijdse onderwerp van gesprek zijn.

Iedereen kan UBAA'en

Klinkt de kracht van UBAA je als muziek in de oren? Dan heb ik nog meer goed nieuws!

Iedereen kan UBAA'en ongeacht de branche waarin je werkt, het aantal jaren dat je jouw functie uitvoert of de grootte van jouw team of organisatie is. En wie het nog niet kan, mag het snel leren. Want UBAA'en is leuk en effectief – zeker in een voorbeeldfunctie als de jouwe.

Stel je eens voor dat jij 0% overuren, 25% productiever werken en 100% leven waarmaakt aan de top? En dat dit dan voortaan de norm is voor jou en je omgeving? Niemand meer die zich suf rent in de ratrace van alsmaar harder werken en daardoor steeds vermoeider raken, waardoor fouten, verspilling en verzuim op de loer liggen.

Nee, in plaats van dweilen met de kraan open, waardoor tijd, geld en energie van collega's, klanten en leveranciers weglekken, kun je met UBAA slim en snel aan de juiste 'knoppen' draaien. Daardoor werkt iedereen effectief, efficiënt en energiek met elkaar samen en word jij bovendien als motiverende baas ervaren.

Dus lees snel verder, zodat ook jij voortaan UBAA'end door jouw werk en leven gaat. Je resultaten en relaties knappen er van op, je lichaam en geest ook.

Wat is UBAA?

UBAA is een acroniem (letterwoord):

Uitspreken
Bespreken
Afspreken
Aanspreken

Het staat voor de vier stappen om effectief met een ander in gesprek te gaan, zodat je krijgt wat je wilt – zonder geruzie.

Het leuke is: als jij ermee begint, volgen je collega's, klanten en leveranciers vanzelf. Evenals je gezin, familie en vrienden.

Ik leg je verderop in deze blog uit hoe je de vier stappen toepast, maar eerst heb ik twee vragen voor je als je jouw doelen en resultaten nu niet fluitend behaalt.

Vraag 1: Hoe vaak heb jij te maken met een of meer van de volgende situaties?

Vraag 2: Wat heb jij er zelf al aan gedaan om deze problemen aan de kaak te stellen?

Mogelijk realiseer je je door je antwoorden op vraag 2 dat je zelf nog verzuimt. Omdat je zeker niet de enige bent, zoom ik hier meteen even verder op in.

Waarom verzuim je?

Er zijn legio redenen om te verzuimen, waaronder:

  • Ziek, zwak of misselijk zijn.
  • Iets niet weten, kennen of kunnen.
  • Ergens geen zin in hebben, een ander dwars willen zitten of niet nadenken.
  • Bang, lui of moe zijn.

Pas als je weet waarom je verzuimt, kun je het oplossen.

Wanneer verzuim je?

Of je verzuimt, verschilt per context.

  • Wel bij collega A, niet bij je collega B.
  • Bij de ene klant wel, bij de andere niet.
  • Akkoord voor klus X, niet akkoord voor klus Y.

De keuze die je hierin maakt, is van vele factoren afhankelijk:

  • Belang en urgentie.
  • Nut of noodzaak.
  • Waarden en normen.
  • Kennis, kunde of ervaring.
  • Motivatie en bereidheid.
  • Mogelijkheden en vaardigheden.

Ook de omstandigheden spelen een rol:

  • Locatie.
  • Tijd.
  • Geld.
  • Middelen.
  • Energie.
  • Gezondheid.
  • Korte of lange termijn.

Hoe verzuim je?

Verzuim manifesteert kan zich op vele manieren manifesteren, waaronder:

  • Dood, ziekte en verderf.
  • Achterstanden, fouten en onbetrouwbaarheid.
  • Collega's en klanten die zich niet gehoord of gezien voelen.
  • Een uitgezakt lichaam en een gekwelde geest.
  • Een gezin dat zonder jou eet.
  • Vrienden en familie die je niet meer zien.
  • Verwaarloosde hond, kat of tuin.
  • Slapeloze nachten, tobben en stress.

Wat al deze manieren gemeenschappelijk hebben is dat je jezelf en anderen tekortdoet. En dat er maar eentje nodig is om dit te veranderen: JIJ!

UBAA jij mee?

UBAA jij ook al? Krijgen wat je wilt – zonder geruzie.

In de meeste organisaties is UBAA'en een ondergeschoven kindje, waardoor effectief gedrag ver te zoeken is. De gevolgen zijn groot: er is geen veiligheid en vertrouwen en doelen en resultaten worden niet gehaald. Assertiviteit ontbreekt, roddel en achterklap tieren welig, stress, verzuim en nalatigheid vieren hoogtij.

Door te UBAA'en kunnen alle IKKEN er zijn en ontstaat er een echte WIJ, die er samen voor gaat. Zowel in goede tijden als in slechte tijden heeft iedereen dan hetzelfde doel voor ogen: de klant toegevoegde waarde leveren met diensten en producten die hem duurzaam helpen om in hoofd, hart en handen enerzijds en werk, privéleven en hobby's anderzijds optimaal te functioneren.

UBAA'en is ook niet moeilijk als je weet WAT je wilt, WAAROM en van WIE. Dan heb je alle ingrediënten om met de ander in gesprek te gaan en te zorgen dat je krijgt wat je wilt. Of niet, maar dan hoef je daar ook niet teleurgesteld over te zijn. UBAA'en zorgt voor duidelijkheid met volstrekt transparante communicatie.

De vier stappen van UBAA

De vier stappen van UBAA zien er zo uit:

  1. Uitspreken: ik zorg ervoor dat de ander weet wat ik belangrijk vind of nodig heb
  2. Bespreken: ik zorg ervoor dat ik weet hoe de ander tegenover mijn belang of nood staat
  3. Afspreken: ik maak afspraken met de ander over het dienen van mijn belang of nood
  4. Aanspreken: ik spreek de ander aan op het dienen van mijn belang of nood

Samen vormen de stappen een UBAA-ronde. Hieronder laat ik je zien hoe je ze toepast.

Stap 1: Uitspreken

  1. Breng je boodschap in de vorm van een krachtige IK-boodschap.
    • Uit een persoonlijke wens of behoefte (in 'pijn' of 'fijn').
    • Verkondig een algemeen belang, nut of noodzaak.
  2. Geef een korte, heldere argumentatie in ervaring, feiten of logica.

Stap 2: Bespreken

  1. Vraag de ander naar zijn begrip van de boodschap en WAT hij van jouw boodschap vindt.
  2. Vraag door, vat samen en creëer draagvlak voor je boodschap (het WAT).
  3. Laat de ander jouw belang, nood of argumentatie herhalen of vraag hem zijn begrip van jouw WAAROM samen te vatten.
  4. Creëer commitment op het gemeenschappelijke in WAT je deelt en WAAROM je dat deelt.

Stap 3: Afspreken

  1. Vat het gemeenschappelijke samen in WIJ, WAT en WAAROM.
  2. Doe een voorstel over toepassing of uitvoering van de boodschap.
  3. Check de reactie van de ander op dit voorstel.
  4. Luister actief, vraag door en vat samen, totdat er akkoord is over het vervolg.
  5. Maak SMART afspraken over het vervolg: WIE doet WAT, WANNEER, WAAR en HOE.

Stap 4: Aanspreken

  1. Verwoord de SMART afspraak: Op datum x hebben wij met elkaar afgesproken dat... (HOE, WAT EN WAAROM).
  2. Benoem de feiten en het concreet waarneembare gedrag in de opvolging van de afspraak.
  3. Praat in zintuigelijke waarneming: Ik ZIE, HOOR, RUIK, PROEF, VOEL (TAST)....
  4. Vat het gemeenschappelijke en/of onderscheidende in de opvolging ten opzichte van de afspraak samen.
  5. Check deze samenvatting bij de ander en vraag hem om toelichting of aanvulling.
  6. Verbind het besprokene aan de opvolging van de afspraak, trek conclusies en koppel er consequenties aan.

NB Na punt 6 hierboven begint een nieuwe cyclus van uitspreken, bespreken, afspreken en aanspreken.

Maximaal drie UBAA-rondes

Na elke vier stappen kun je een nieuwe UBAA-ronde van uitspreken, bespreken, afspreken en aanspreken beginnen. En omdat fouten maken menselijk is, geef je elkaar drie UBAA-rondes de kans om de afspraken na te komen.

In de tweede ronde volg je niet alleen de stappen, maar bespreek je ook wat de consequenties zijn als de afspraken weer niet worden nagekomen.

Werkt UBAA altijd?

Ja, UBAA werkt altijd, zelfs als de ander niet meewerkt.

Dat betekent dat je na drie rondes compleet hebt afgerekend met frustraties, stress of getob. Worden de afspraken na drie rondes nog niet nageleefd, dan is duidelijk dat het gedrag van de ander een eigen keuze is. En dan gaan de consequenties gelden.

Spreek je uit!

Om geheel in UBAA-stijl te blijven, spreek ik je nu graag aan om je over UBAA uit te spreken.

Vraag en antwoord

Heb je vragen over deze blog? Of wil je jouw ervaringen met (niet) UBAA'en delen? Laat dan hieronder jouw reactie achter en ik antwoord persoonlijk.

Doe mee met mijn interactieve, online Masterclass

Stap nu uit jouw vicieuze cirkel van alsmaar harder werken, waardoor je tijd en energie krijgt voor jezelf en ontspannen excelleert aan de top. In slechts één uur krijg jij weer grip op je werk en leven. Meld je nu aan voor de interactieve, online Masterclass 'Succes Zonder Stress'.

Aanmelden Masterclass 'Succes Zonder Stress'

Exclusief 1 op 1 sparren

Wil je liever direct persoonlijk met mij in gesprek, zodat 0% overuren, 25% productiever en 100% leven jouw relaxte werkelijkheid wordt? Klik hier om jouw Doorbraaksessie te boeken en we spreken elkaar binnenkort.

4 reacties

  1. Jouw uitleg is sterk eenzijdig, allen vanuit wat ik wil en niet vanuit wat de ander wil. Op die manier wint de verbaal sterkste, of degene met de meeste uitstraling of macht en KAN de ander gefrustreerd achterblijven. Bekijk het liever vanuit twee kanten:
    Uitspreken: ik zorg ervoor dat de ander weet wat ik belangrijk vind of nodig heb EN ik zorg er voor dat ik weet wat de ander belangrijk vind of nodig heeft
    Bespreken: ik zorg ervoor dat ik weet hoe de ander tegenover mijn belang of nood staat EN ik zorg ervoor dat de ander weet hoe ik tegenover zijn belang en nood sta.
    Afspreken: we maken afspraken over het dienen van onze belangen of noden
    Aanspreken: ik spreek de ander aan op het dienen van mijn belang of nood en ik laat mij aanspreken

    1. Beste René, dank je wel voor je reactie. Ik denk dat onze zienswijzen prima samen kunnen en dat je dat ook in jouw reactie verwoordt. Waar jij en ik een onderscheid maken is wat we waar in welke fase doen. Mijn Uitspreken start met duidelijk, kort en bondig uitspreken wat je nood is of wat jij belangrijk vindt en daarna ga je meteen over naar fase 2 Bespreken. In die fase ga je het gesprek met de ander aan om te zien hoe hij of zij erin staat, wat hij of zij belangrijk vindt, nodig heeft, enzovoorts. In deze fase is het heel goed mogelijk dat het uitgesprokene in de eerste fase geen opgeld meer doet, genuanceerd mag worden, een extra dimensie krijgt of noem maar op. Daarna kunnen de derde en vierde fase doorlopen worden: Afspreken en Aanspreken.

      Waarom ik er dan voor kies om met 'ik' te beginnen en niet met de ander? Omdat iemand een nood heeft of iets belangrijk vindt en daar aandacht voor wil krijgen. In dat geval is het niet effectief om eerst naar de ander te gaan of een 'wij'-uitgangspunt te hanteren, omdat je niet weet hoe de ander erin staat en of er überhaupt een 'wij' is. Door te starten vanuit de 'ik' zorg je er in ieder geval voor dat de nood of het belang dat je hebt, helder op tafel komt en dat daar vervolgens een goed gesprek over gevoerd kan worden, waarbij alle betrokkenen hun zegje kunnen doen. Wie op deze wijze UBAA't zal 'de wapens' die jij in je tweede zin vermeldt niet nodig hebben. Mocht een ander die tentoonspreiden dan heb ik andere oefeningen om daar assertief mee om te gaan, zodat de 'eenzijdigheid' waar jij beducht voor bent niet zegeviert.

  2. je UBAA komt net op tijd, een klant met een klacht over een tuin van vorig jaar. Ooit samen een besluit tot materiaal genomen op basis van prijs en flexibiliteit, en nu valt dat tegen en ligt de bal plots bij mij. Even een UBAAtje van maken 😉 en dan natuurlijk kijken hoe we samen tot een oplossing kunnen komen 😉

    1. Wat leuk dat de blog zo goed op tijd komt, Anita. Succes met het UBAAtje maken en het gesprek met je klant. Jullie komen er met deze voorbereiding vast en zeker met de beste oplossing uit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vind meer tips en artikelen

Categorieën

Basis voor succes
Eigen verantwoordelijkheid
Samenwerken
Stress
Transparant communiceren
Verzuim & nalatigheid
Direct contact