fbpx

Waarom investeren in samenwerking de beste innovatie is

Waarom investeren in samenwerken een opstap naar innovatie is

Heb je alles al geprobeerd om te innoveren met je team, maar krijgt je het niet voor elkaar? Stop dan nu met nog langer tijd, geld en energie verspillen én start direct met de beste innovatie die je kunt doen: innoveren in samenwerking.

"Ja, maar...", ik hoor het je al denken. "Want jij wil wel nieuwe producten en diensten, maar je collega's willen dat niet. En als ze het wel willen, liggen klanten of leveranciers dwars of werken processen, procedures of systemen niet mee. Daarnaast heeft iedereen het razend druk, omdat er te weinig mensen zijn voor te veel werk. Dus schrijf al die mooie innovaties maar rustig op je buik, want verloop, verzuim en stress eisen hun tol, steeds meer vacatures staan open en het aantal externen overschrijdt alle budgetten..."

Herkenbaar? En heb je hier ook schoon genoeg van?

Stop dan nu met "ja, maren" en lees snel verder in deze blog. Je ontdekt waarom investeren in samenwerking ook voor jou en je team de beste innovatie is én wat het jullie oplevert. Het praktijkverhaal van de afdeling Infrastructuur & Exploitatie van Universiteit Utrecht spreekt boekdelen, dus ga ervoor. Maar eerst staan we stil waarom het je tot op heden niet gelukt is.

Waarom lukt innoveren niet?

Laten we eerst even teruggaan in de tijd, toen je nog vol verwachting was dat jouw innovaties zouden uitkomen.

  • Van welke verbetering, versnelling of verduurzaming droomde je en waarom was die toen zo belangrijk of urgent?
  • Wie waren er in- en extern betrokken en hoe zat het met ieders draagvlak, bereidheid en commitment om te innoveren?
  • Wat hebben jullie toen concreet met elkaar afgesproken om de innovatie waar te maken?
  • En wat is er sindsdien gebeurd, bereikt en verbeterd?

Fast forward naar het heden.

Daar gaat je team weer. Ondanks jullie daily stand-up meetings heb je er geen fiducie in dat gemaakte afspraken nagekomen worden en dat besluiten worden opgevolgd. Iedereen gaat gewoon weer verder met zijn eigen ding, op zijn eigen manier en op zijn eigen tijd en tempo. Ook jij! En daar wringt de schoen.

Geen effectief teamwork

Hoe je het ook wendt of keert, SMART werken gebeurt niet in jouw team, laat staan dat jullie effectief of efficiënt samenwerken. Elk teamlid zit op zijn eigen eiland, waardoor er naast elkaar gewerkt wordt in plaats van met elkaar. Maar erger is dat er ook door elkaar heen wordt gewerkt en tegen elkaar in. Om nog maar te zwijgen over het feit dat er soms helemaal niet gewerkt wordt - en dat iedereen dat tolereert.

Allemaal experts

Focus, overzicht en structuur ontbreken, discipline en verantwoordelijkheid ook. Met allemaal professionals is het ook lastig samenwerken. Iedereen vindt zich expert op zijn eigen vakgebied en de een weet het nog beter dan de ander. Niet weten is een no-go area.

Niet mogen falen

Zeker als kwaliteit hoog in jullie vaandel staat, is zeggen dat je iets niet weet bijna net zo erg als zeggen dat je 'het' niet kunt. Als specialist kun je je dat niet permitteren. Dan stort je van je troon en ligt je reputatie aan diggelen. Dus beter ja zeggen en nee doen of je tong afbijten dan erkennen dat je kennis, kunde en ervaring tekortschieten.

Veiligheid en vertrouwen ontbreken

Kun je je voorstellen wat deze faalangst doet met de veiligheid en het vertrouwen binnen je team? En hoeveel stress jouw teamleden zichzelf, elkaar en jou hiermee bezorgen? Wat het effect is, kon je in de introductie al lezen, toen je jouw eigen "ja, maren" de vrije loop liet over waarom innoveren in samenwerking de beste innovatie is. Want wiens argumenten gebruikte je daar om dit tegen te spreken? En hoe vaak heb je deze argumenten al voor je kiezen gekregen als je wilde innoveren?

Aanval is beste verdediging

Liever dan toegeven dat innovatie nuttig of noodzakelijk is, geven jouw teamleden anderen de volle laag. Ze zijn ondertussen expert geworden in klanten, collega's en leveranciers inhoudelijk met scherp te beschieten over hoe onredelijk, onwenselijk en onnadenkend hij wel niet is. Althans zo lijkt het.

Feit of interpretatie

Als je goed kijkt en luistert, dan blijkt dat persoonlijke meningen als zakelijke feiten worden gebracht en dat gevoelens als zogenaamde feedback worden geventileerd. "Om van te leren of rekening mee te houden, zodat je het perfect kunt doen." Maar ook "om geen risico's te lopen, doordat je onjuist, onvolledig, ontijdig of onbetrouwbaar handelt". Als de bal maar bij de ander ligt en niet in eigen doel.

Een neerwaartse spiraal zonder eind

Van ballen die continu worden teruggekaatst, wordt niemand blij. Initiatieven worden in de kiem gesmoord, voorstellen worden getorpedeerd en op besluiten wordt voortdurend teruggekomen. Als je niets doet met een team waarin dit speelt, wordt het van kwaad tot erger.

Eigen koninkrijk eerst

De dagelijkse business draait steeds stroever, omdat er steeds meer zand tussen de raderen komt. De koninkjes - met hun eigen koninkrijkjes - zwaaien steeds vaker met hun eigen scepter – ook op terreinen waar ze van oudsher geen heer en meester zijn. Maar wie een vinger krijgt, neemt de hele hand. Als directeur, manager of ondernemende professional laat je dit zelf gebeuren.

Zie je wel, ik heb gelijk

Steeds vaker klinken de geluiden dat 'anderen' hun zaken niet voor elkaar hebben en dat hun plannen, aanpakken of methodes niet deugen. Achterstanden lopen op, klachten nemen toe en er is steeds meer wrevel. Waar sommige collega's de kantjes ervan aflopen, bezwijken anderen onder hun steeds hogere werkdruk. Steeds meer projecten en externen zijn nodig om wat niet loopt aan de praat te houden. Tegen beter weten in. En zo krijgen de professionals op hun eilandjes alweer hun gelijk: er is geen beginnen aan, het heeft allemaal geen zin.

Het tij keren

Back to business en back to basics is de weg. Wat daarbij nodig is, is de confrontatie met wat er is en wat dat oplevert om in business te blijven. Expert of specialist zijn is niet voldoende om samen goede resultaten te boeken en ook allerhande titels voor of achter je naam geven geen garanties dat je houdbaar bent of blijft. Evenmin leggen grijze haren of een Rolex per definitie gewicht in de schaal, noch lijfspreuken als "seen it, done that, been there".

Verbinding maken met anderen

Hoe slim, snel of snedig je ook bent, zonder soft skills geef je je team geen vleugels en kom je niet samen van goed naar goud. Soft skills maken het verschil om van vakmanschap naar meesterschap te komen, van specialist naar partner en van deskundige naar autoriteit. Het gaat er niet om wat je weet, maar om wat je ermee doet en hoe je anderen daarmee vooruithelpt.

Het begint bij jezelf

Jijzelf bent het middel om wat je kent en kunt in het hoofd, hart en handen van anderen te krijgen. Dat kan niet zonder leiderschap, ondernemerschap, verbinding en energie. En zeker niet zonder liefde. Om anderen iets te kunnen leren, zul je moeten weten wie jij zelf bent en waar jij je in onderscheidt. Dit vraagt zelfreflectie, openheid en profilering. Het is daarnaast essentieel dat je weet wie de ander is, wat hij kan en wat hem drijft. De soft skills die je daarvoor te ontwikkelen hebt zijn actief luisteren, probleem oplossen en conflict hanteren.

Ga de weerstand aan

Als angst regeert, is de weerstand tegen verandering groot. Mogelijkheden en kansen worden niet benut, omdat iedereen in hetzelfde "ja, maar"-schuitje zit en zich vastbijt in wat niet kan, mag of hoort. Ondertussen stevent het schuitje hard op de klippen af en voltrekt zich het noodlot wat het team krampachtig wilde voorkomen. Geen klanten, werk en inkomen, maar faillissement of de WW. Is dit wat je op je conto wilt schrijven als ambitieuze directeur, manager of ondernemende professional? Of ga je voor de gladiolen?

Vind jezelf en elkaar opnieuw uit

Om averij of rampspoed te voorkomen is investeren in samenwerking de beste innovatie. En wat is hierin mooier dan dat elk teamlid zichzelf opnieuw uitvindt? Het enige wat dit vraagt, is dat iedereen onder zijn steen vandaan komt en zichzelf open en bloot durft te laten zien en horen. Puur zoals hij is, met al zijn plussen en minnen, zorgen en onzekerheden, wensen en behoeften.

Reuzespannend, maar ook enorm verrijkend én vernieuwend, omdat iedereen er mag zijn en daar oprecht naar gekeken en geluisterd wordt. Deze oprechte aandacht voor de mens – naast glashelder zijn op de zaak – is wat bazen motiverend maakt om voor te werken. Dus wat let je nog? Je hoeft het wiel niet eens zelf uit te vinden, maar kunt het direct voor jou en je team laten draaien.

Succesverhaal IT-afdeling Universiteit Utrecht

De afdeling Infrastructuur & Exploitatie (I&E) van Universiteit Utrecht waagde de sprong en ging met elkaar een bedrijfsprogramma 'Excelleren Met Je Team' aan onder mijn leiding. Het resultaat van de afzonderlijke leden en het team liegt er niet om. Klik op de naam om de volledige referentie te lezen.

Oscar, Wilco en anoniem

"Ik ben direct zichtbaar en voel me sneller in de groep opgenomen. Ik leerde directer communiceren, profileren en succesvol met conflictsituaties omgaan" zegt Oscar Goedhart Bakker. "Het belangrijkste wat ik leerde was hoe ik iemand met lastig gedrag kan aanspreken."

"Ik ben meer zelfverzekerd." zegt Wilco van der Waal. "Ik bereik meer door soft on the person en hard on the matter te zijn en door meer samen te werken. De tijd die dat kost verdien ik terug in snellere voortgang, hogere kwaliteit en meer plezier en energie."

Een anoniem testimonium laat onder andere de weg van love junk naar zelf verantwoordelijkheid nemen zien.

Peter, Rodi en een systeembeheerder

Peter Ruijgrok: "We hebben de basis gelegd voor structurele verbeteringen van onze afdeling. Zelf laat ik meer los en ga eerder naar collega's toe, omdat ik erop vertrouw dat mijn collega's het werk goed uitvoeren."

"Ik was een tobber. Ook maakte ik me makkelijk druk om van alles, ervoer ik snel stress en was ik lang van stof. En ik ergerde me dat ik niet gezien en gehoord werd," zegt Rodi Louwet. "Nu spreek ik me uit, luister ik actief en sta open voor suggesties en voorstellen van anderen."

"Ik heb mijn love junk en overdreven perfectionisme onder ogen gezien en leren relativeren." zegt een systeembeheerder. "Ik gebruik feiten als argumenten en laat me niet meer leiden door meningen en gevoelens. Ook ben ik duidelijk over mijn verwachtingen. De ander weet hoe ik erin sta en daardoor is het voor ons beiden duidelijk of we op één lijn zitten."

Said, een IT-beheerder en Bert

Said Toutou spreekt nu meer in ik-taal en durft te vragen om feedback. Hij is zichtbaarder geworden door gesprekken aan te knopen met collega's. Hij kan zich daardoor beter profileren.

Een IT-beheerder is blij: "Ik heb geleerd wat mijn valkuilen zijn en dat het niet handig is om te vermijden, mezelf aan te passen of slappe compromissen te sluiten als ik met mijn collega's goede resultaten wil bereiken. Ik ben gestopt met onzichtbaar te zijn en met door iedereen aardig gevonden willen worden. Als team kunnen we beter met elkaar samenwerken. Afspraken worden SMART gemaakt, waardoor we elkaar veel beter aanspreken."

"Ik ging er open in en laat mij wel verrassen. En eerlijk is eerlijk, je hebt me verrast." zegt Bert van Beusichem. "Mijn collega's bleken grotendeels naar mij hetzelfde te kijken als ik. Het leverde ook verbeterpunten op in het geven van kritiek, het ontvangen van complimenten, spreken in de ik-taal, mezelf uitspreken en actief luisteren. Ook mijn tijdmanagement kon ik verbeteren door vaker nee te zeggen en beter te checken op belang en urgentie."

Een blije medewerker, Jan, Henk en Dennis

Een blije medewerker heeft gewerkt aan zelfkennis, zelfontplooiing, effectief tijdmanagement en actief luisteren. Het leidde naar een nieuwe baan. Hij heeft nu meer plezier in zijn werk, is effectiever en SMARTer gaan werken. Zijn productiviteit is omhooggegaan.

Wat Jan Bredenbeek opviel is de inhoudelijke diepgang van het traject. "Soft skills trainingen blijven maar al te vaak steken in algemeenheden. Niet bij 'I&E voor UU'. Met jouw uitstekende inhoudelijke kennis wist je onduidelijkheden en losse eindjes direct aan te pakken en schroomde je ook niet om de betrokkenen – op tactvolle wijze - te confronteren met hun gedrag."

Effectiever, assertiever in het werk en meer SMART opereren is wat Henk van Lingen aangeeft als leerervaring. Door het bedrijfsprogramma profileert hij zich meer op zijn werk. Hij wil nu bij I&E ook meer uit zichzelf halen en heeft meer oog voor werkrelaties, voor kennis en kunde van anderen en is collegialer geworden.

Dennis van der Leeden heeft zichzelf als teamcoördinator kunnen ontpoppen en heeft de gelegenheid gekregen om zijn team op zijn eigen manier aan te sturen. "Mijn ideeën om een veilige en betrouwbare infrastructuur en exploitatie te garanderen breng ik nu direct met mijn eigen team in de praktijk."

Durf jij te investeren in samenwerking?

En jij? Durf jij te investeren in samenwerking?

Het verhaal van de afdeling Infrastructuur & Exploitatie van Universiteit Utrecht laat zien wat het oplevert als alle 'ikken' er mogen zijn, zodat er een (h)echte 'wij' ontstaat. Met zo'n team is innoveren een fluitje van een cent, omdat iedereen op dezelfde manier in de wedstrijd zit. In plaats van alles zelf moeten weten, kunnen en doen, worden kennis, kunde en ervaring gedeeld, zodat er met, van en aan elkaar wordt geleerd.

Klinkt jou dit als muziek in de oren? Dan help ik je graag op drie manieren verder.

Vraag en antwoord

Heb je vragen over deze blog? Of wil je jouw ervaringen met investeren in samenwerken als beste innovatie delen? Laat dan hieronder jouw reactie achter en ik antwoord persoonlijk.

Doe mee met mijn interactieve, online Masterclass

Stap nu uit jouw vicieuze cirkel van alsmaar harder werken, waardoor je tijd en energie krijgt voor jezelf en ontspannen excelleert aan de top. In slechts één uur krijg jij weer grip op je werk en leven. Meld je nu aan voor de interactieve, online Masterclass 'Succes Zonder Stress'.

Aanmelden Masterclass 'Succes Zonder Stress'

Exclusief 1 op 1 sparren

Wil je liever direct persoonlijk met mij in gesprek, zodat 0% overuren, 25% productiever en 100% leven jouw relaxte werkelijkheid wordt? Klik hier om jouw Doorbraaksessie te boeken en we spreken elkaar binnenkort.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vind meer tips en artikelen

Zoek

Categorieën

Basis voor succes
Eigen verantwoordelijkheid
Samenwerken
Stress
Transparant communiceren
Verzuim & nalatigheid
Direct contact